GHOST TRICK: Phantom Detective – recenzja – aktualizacja

 

 
W skrócie
 

Podsumowanie: GHOST TRICK: Phantom Detective nie jest grą dla każdego. Trzeba przeczytać wiele linii dialogowych i to po angielsku, aby wczuć się w klimat. Sam gameplay ograniczony jest do średnio skomplikowanej łamigłówki logicznej. Dla mnie jednak, dzięki interesującej, niezwykle wciągającej fabule to jedna z najwybitniejszych gier w ogóle.
 
Ocena
 
 
 
 
 
5/5


User Rating
28 total ratings

 

Plusy


Świetna, zakręcona fabuła; wspaniała oprawa graficzna i muzyczna; humor; wciąga

Minusy


Czasami musimy powtarzać spore fragmenty gry; dużo czytania; tylko po angielsku


0
Posted 21 grudnia 2012 by

 
Pełny artykuł
 
 


AKTUALIZACJA

Do artykułu została dodana wideorecenzja. Zapraszam do oglądania.

GHOST TRICK: Phantom Detective to jedna z najlepszych gier w jakie grałem. I to nie tylko na iOS, tylko w ogóle. Ta gra ma jeden z najlepszych wątków fabularnych, z jakim się spotkałem. Wciąga na tyle, że nie można oderwać się od iPada.

GHOST TRICK: Phantom Detective jest konwersją gry z Nintendo DS, wydaną w 2010 roku. Jej twórcą jest Shu Takumi – człowiek odpowiedzialny również za uznaną serię Ace Attorney. Wersja na iOS została wydana 2 lata później (poza Japonią).

Jestem martwy

W grze wcielamy się w postać niejakiego Sissela, który już na początku gry okazuje się być martwym. Jak do tego doszło? Kim właściwie jest Sissel? Kto go zabił? Czy ktoś  zabójstwo zlecił? Na te i inne pytania będziemy musieli pomóc odpowiedzieć głównemu bohaterowi, gdyż w momencie śmierci  stracił pamięć. Na domiar złego mamy na to tylko 24h, bo jak mówi nam nasz przewodnik – biurkowa lampa, po tym czasie znikniemy na zawsze.

Wkrótce potem Sissel zostaje uświadomiony, że po śmierci zyskał niezwykłą zdolność. Potrafi wpływać na niektóre nieożywione przedmioty, może np. zamknąć drzwi lodówki, przeturlać piłkę czy poruszyć dźwignią. Jako duch może więc wpływać na otoczenie. W zaświatach może też przemieszczać swoją duszę między stojącymi obok siebie przedmiotami, a gdy chce pokonać większe odległości może skorzystać z aktywnych linii telefonicznych. Ale to jeszcze nie wszystko! Sissel posiadł umiejętność rozmawiania z niedawno zmarłymi. Najważniejszą jednak cechą Sissela jest możliwość cofnięcia się w czasie na 4 minuty przed zgonem postaci, którą poznał. Wszystkie wymienione umiejętności pozwalają zmienić przeszłość i uratować poznaną postać przed śmiercią. W ten sposób kreowana jest nowa teraźniejszość dla wszystkich postaci.

W grze zwiedzimy kilkanaście lokacji i poznamy całą paletę niezwykłych osobowości, których życiorysy splatają się ze sobą wokół tajemniczej intrygi, którą powoli będziemy mogli poznawać.

Fabuła jest niezaprzeczalnie najmocniejszym elementem gry. Przypomina mi trochę poziom zagmatwania z Kongresu Futurologicznego Lema. Porusza niezbadane tematy ludzkiego przeznaczenia i przypadku. Sprzedaje jednak rozważania na ten temat w niezwykle przystępny, infantylny wręcz sposób. Całość okraszona jest mangową kreską, a japońszczyzna wypływa z niej zarówno w zabawnych inaczej dialogach i tym co dzieje się na ekranie.

Historię poznajemy głównie czytając, często bardzo długie dialogi lub oglądając animowane scenki. W pełni komfortowo będziemy się czuć jedynie wtedy, gdy nasz angielski stoi na średnio zaawansowanym poziomie.

Nie chce nikomu psuć radości z odkrywania samodzielnie poszczególnych elementów układanki. A jest co odkrywać, bo za pierwszym razem będziemy musieli poświęcić około 10 godzin na przejście gry. Swoją drogą drugi raz raczej nie zagramy. Historia opowiedziana w grze jest spójna i jest skończoną całością. Nie ma sensu do niej wracać, chyba że chcemy na nią spojrzeć z perspektywy osoby, która już wszystko wie.

Gameplay

Poza świetną fabuła, cały gameplay jest połączeniem gry przygodowej i logicznej. W każdej lokacji musimy wywołać swoimi mocami pewien cykl zdarzeń. Pozwala to zwykle uratować komuś życie lub w inny sposób pomóc poznanej postaci. Na początku zwykle obserwujemy moment śmierci osoby. Potem możemy przewinąć czas i spróbować zmienić bieg wydarzeń. Jak już wspomniałem, w świecie duchów Sissel może przeskakiwać między przedmiotami, aby przełączając się na świat żywych nimi manipulować. Na każdej planszy trzeba więc odkryć sposób, który twórcy gry przewidzieli na rozwiązanie zagadki. Nie ma tu zbyt dużego pola manewru, stąd czasami przyjdzie nam po kilka razy odtwarzać daną scenę. Czasem jest to wręcz konieczne, aby dowiedzieć się więcej szczegółów o aktualnych wydarzeniach. Zagadki nie są jednak wybitnie trudne i pozwalają skupić się na, jeszcze raz podkreślę, świetnym wątku fabularnym. Jeśli utkniemy przy jakimś zadaniu, gra będzie nam podpowiadać ustami innych postaci, które zaczną głośno rozmyślać nad poprawnym rozwiązaniem.

Dodatkową trudność może jednak sprawić synchronizacja pewnych działań w czasie. Podczas przełączania się do świata duchów, zatrzymujemy czas. Jest to zwykle kluczowe do rozwiązania zagadki, aby zatrzymać czas w odpowiednim momencie, przeskoczyć na inny obiekt lub uruchomić akcję w dobrej chwili. Musimy więc nie tylko wytężyć szare komórki, ale i ćwiczyć refleks.

Oprawa

GHOST TRICK: Phantom Detective wygląda i brzmi doskonale. Sceny są utrzymane w pikselowej stylistyce, przypominającej Another World, ale ze znacznie większą ilością szczegółów. Animacje postaci są wybitne. Szkoda tylko, że dość często się powtarzają. W dialogach natomiast mamy do czynienia z typowo mangową kreską, którą ja osobiście bardzo lubię. Oprawa dźwiękowa, mimo że nie ma ani jednej linii dialogowej stoi również na bardzo wysokim poziomie. Motywy muzyczne wpadają w ucho. A dźwięki świetnie dopełniają nastrój. Na tą grę można się patrzeć godzinami.

GHOST TRICK: Phantom Detective nie jest grą dla każdego. Trzeba przeczytać wiele linii dialogowych i to po angielsku, aby wczuć się w klimat. Sam gameplay ograniczony jest do średnio skomplikowanej łamigłówki logicznej. Dla mnie jednak, dzięki interesującej, niezwykle wciągającej fabule to jedna z najwybitniejszych gier w ogóle. Każdy może się przekonać czy to bajka dla niego. Pierwsze 2 epizody są za darmo. Aby mieć wszystkie rozdziały, trzeba wydać już dość istotną sumę. Dla mnie ta gra warta jest każdej ceny.

GHOST TRICK: Phantom Detective

GHOST TRICK: Phantom Detective

by CAPCOM


Aplikacja uniwersalna
za darmo


rsx

 
Hardcorowy gracz na emeryturze, teraz gra tyle, na ile pozwala mu wolny czas. Prowadzi walkę, aby być na bieżąco z nowymi tytułami, ale zwykle mu się to nie udaje.


0 Komentarzy



Zostaw komentarz jako pierwszy!


Zostaw komentarz


(required)