Breach & Clear – recenzja

 
 
W skrócie
 

Podsumowanie: W Breach & Clear przydało by się na start więcej plansz i trybów rozgrywki oraz brak blokady wyższych poziomów trudności za pomocą sztucznego systemu gwiazdek. Fajnie było by zobaczyć większe urozmaicenie w typach misji, ale na to musimy jeszcze poczekać. Niewątpliwie jednak to co dostajemy, jest naprawdę ciekawą, świetnie wyglądającą grą taktyczną. Przy obniżonej cenie warto brać. Można też poczekać, aż wszędobylskie coming soon wreszcie zapełnią się dodatkową zawartością.
 
Ocena
 
 
 
 
 
4/5


User Rating
38 total ratings

 

Plusy


Duży wybór uzbrojenia; przyjemna, intuicyjna mechanika rozgrywki; ładna oprawa

Minusy


Mało zawartości; W tym momencie tylko jeden rodzaj misji; Wyższe poziomy trudności blokowane przez system gwiazdek


0
Posted 31 lipca 2013 by

 
Pełny artykuł
 
 


Breach & Clear kierujemy 4 osobową grupą do zadań specjalnych, która ma oczyścić dany teren z przeciwników. I to tyle lub aż tyle. Mimo oczywistych braków, gra w tą taktyczną, kameralną strategię była dla mnie przyjemnością. Tyle tylko, że potencjał tej produkcji jest znacznie wyższy, niż to co dostaliśmy w pierwotnej wersji aplikacji.

Coming Soon

Na początek rozczarowanie. Breach & Clear nie oferuje żadnego wątku fabularnego. Nie ma żadnego spisku, nie ma intrygi, nie ma „kleju”, który tworzył by pretekst do naszych zadań. Może to i dobrze, bo w dobie marnych fabuł trudno było by oczekiwać czegoś więcej niż sztampę. Wciąż jednak, nawet najbardziej głupawa historyjka pozwoliła by na większe wczucie się w rolę dowódcy.

breach and clear

Zamiast tego mamy 3 dostępne tereny naszych działań: Afganistan, Turcję i Chiny, po 5 poziomów każda. Daje nam to niestety tylko 15 lokacji. Dwa kolejne państwa, nowe rodzaje wyposażenia i co najlepsze 2 nowe tryby rozgrywki ukryte są pod napisem „coming soon”. Twórcy wiedząc, że to co oferują na początek, to trochę mało wprowadzili beznadziejny system gwiazdek, które można zdobyć podczas wykonywania misji, aby odblokować wyższe poziomy trudności. Oznacza to, że każdą planszę musimy przejść minimum 3 razy (często stosując identyczną, sprawdzoną taktykę), aby odblokować trudniejsze warianty poziomów. Ale, szczerze mówiąc, po 3 wizytach w jednej miejscówce, nie będzie wam się chciało do nich wracać.

breach and clear

Nasze zadanie sprowadza się w tej chwili wyłącznie do jednego: oczyść wszystkie pomieszczenia z przeciwników. Nie ma od tego odstępstwa. Nie ma rozbrajania ładunków w ograniczonym czasie, nie ma uwalniania zakładników – to ma się dopiero pojawić. Nie ma za to możliwości schwytania terrorystów żywcem. Kill them all – tylko tyle.  Przypominają mi się wspaniałe chwile ze SWAT 4, gdzie była taka różnorodność. W dobie Deus Ex: The Fall, chętnie zobaczyłbym tego typu produkcję na iPadzie. Wracając jednak do meritum.

Consider it done

Skoro już wiemy czym gra nie jest, skupmy się na tym co właściwie dostajemy.

breach and clear

Na początek wybieramy jeden z czterech oddziałów specjalnych: Navy SEALs, Special Forces, Army Rangers i kanadyjskie JTF2. Każdy ze składów różni się delikatnie statystykami, ale tak naprawdę to kosmetyka. Wybierając członków zespołu musimy patrzeć na ich specjalne umiejętności. Ja wybrałem specjalistę od wtargnięcia do pomieszczeń, medyka i dwóch speców od używania broni. Każdy z nich posiada osobny zestaw statystyk i punkty doświadczenia, które będziemy nabijać podczas misji i wydawać je na ulepszanie parametrów, takich jak: celność, żywotność, czas reakcji, itp.

breach and clear

Jeśli chodzi o uzbrojenie, to tutaj znawcy broni palnej powinni być zadowoleni. Mamy do dyspozycji kilkanaście rodzai karabinów, które można modyfikować, przyłączać dostawki typu: laserowy celownik, uchwyty, tłumiki i inne cuda. W misjach na wyższych poziomach trudności kluczowe jest wykorzystanie takich gadżetów jak granaty (w tym hukowe), apteczki czy zwiad satelitarny, który pozwala z góry określić położenie przeciwników. Te przedmioty są niezwykle tanie, co trochę upraszcza rozgrywkę, ale w końcu jesteśmy oddziałem specjalnym, więc powinniśmy z nich korzystać. Oprócz tego możemy zmienić materiał, z których wykonany jest nasz strój i dobrać odpowiedni hełm. Wszystkie wybory mają wpływ na końcowe statystyki żołnierza. Co warte odnotowania, te wszystkie słupki mają wpływ na rozgrywkę i da się zauważalnie wyczuć różnicę, między postacią na poziomie 5 a 15.

breach and clear

Na każdej planszy zaczynamy od wyboru drzwi, które chcemy sforsować. Możemy rozdzielić drużynę lub zachować zwarty szyk i po kolei oczyszczać teren. Wybór zależy od nas. Samo wyważanie drzwi możemy wykonać w sposób tradycyjny lub z użyciem ładunku wybuchowego albo wytrychu. Potem zaczynamy właściwą rozgrywkę.

Podczas naszej tury wybieramy dla każdego żołnierza ścieżkę poruszania się, a następnie ustalamy, w którym kierunku ma celować. Jest to o tyle ważne, że możemy kazać postaci zaraz po przejściu przez drzwi najpierw patrzeć w lewo, potem w prawo i dzięki temu wiemy, że ogarnęliśmy wszystkie kąty. Sama taktyka pozostawiona jest nam – jest tu pełna swoboda. Możemy testować różne podejścia. Czasami taktyka, która działała na poziomie beginner, kompletnie nie sprawdza się na wyższym, ze względu na większą ilość przeciwników.

breach and clear

Lokacje możemy dowolnie obracać i przybliżać, aby lepiej zorientować się w sytuacji i precyzyjnie wskazać miejsce, w którym żołnierz ma się znaleźć. Sterowanie jest bardzo intuicyjne i właściwie nie sprawiło mi problemów. Po zakończeniu ustalania rozkazów dla oddziału obserwujemy ich działania w akcji. Trzeba pamiętać, że przeciwnicy nie stoją w miejscu, potrafią się wycofać, zajść nas od tyłu czy sprytnie schronić się za zasłoną. Z drugiej strony często nie reagują, gdy z drzwiami wybuchnie granat i nie przybiegają sprawdzić co się dzieję. Koniec końców oceniam poziom sztucznej inteligencji na niezły, zwłaszcza na wyższych poziomach trudności.

breach and clear

Po oczyszczeniu lokacji gra ocenia nas i przyznaje wspomniane gwiazdki, m.in. za czas przejścia planszy (czas rzeczywistych działań żołnierzy), czy ilość otrzymanych obrażeń. Mam wrażenie, że czas odgrywa tu największą rolę przy ocenie, co trochę przeczy ostrożnemu stylowi gry.

Oprawa Breach & Clear prezentuje się naprawdę świetnie zarówno pod względem wideo i audio. Plansze są szczegółowe, modele postaci bardzo dobre. Widać detale na zmodyfikowanej broni oraz poszczególne części wyposażenia. Inaczej wygląda oświetlenie w lokacjach zamkniętych, a inaczej na otwartej przestrzeni. Na pokładzie statku widzimy deszcz. Wygląda to naprawdę dobrze i nie ma kłopotu z płynnością. Dźwięki również zostały odpowiednio dopasowane, nie ma tu praktycznie żadnych zgrzytów. Wszystko jest w klimacie.

breach and clear

Yes, sir!

W Breach & Clear przydało by się na start więcej plansz i trybów rozgrywki oraz brak blokady wyższych poziomów trudności za pomocą sztucznego systemu gwiazdek. Fajnie było by zobaczyć większe urozmaicenie w typach misji, ale na to musimy jeszcze poczekać. Niewątpliwie jednak to co dostajemy, jest naprawdę ciekawą, świetnie wyglądającą grą taktyczną. Przy obniżonej cenie warto brać. Można też poczekać, aż wszędobylskie coming soon wreszcie zapełnią się dodatkową zawartością.

 

Breach & Clear

Breach & Clear

by Gun.


Aplikacja uniwersalna
3.99 EUR


rsx

 
Hardcorowy gracz na emeryturze, teraz gra tyle, na ile pozwala mu wolny czas. Prowadzi walkę, aby być na bieżąco z nowymi tytułami, ale zwykle mu się to nie udaje.


0 Komentarzy



Zostaw komentarz jako pierwszy!


Zostaw komentarz


(required)